Champions league-stöd marknadsför Linköping bättre än reklam

Fredag 7 september 2018

Linköpings kommun lägger stora resurser på att marknadsföra sig som en attraktiv stad och stärka varumärket. Fotbollsturneringen Champions League är den tydligaste symbolen på en obalans mellan könen i fördelning av pengar inom fotbollsindustrin. Till dess att det råder jämställdhet inom fotbollen tycker Liberalerna Linköping att Linköpings kommun ska bevilja ett resebidrag på 100 000 kr till Linköpings FC i marknadsföringssyfte och ge jämställdhetsarbete en injektion.

Låt oss börja med lite siffror kring UEFA Champions League – den mest prestigefyllda och penningstinna fotbollsturnering i världen – med en prispott större än Fotbolls-VM. I herrarnas upplaga ligger den sammanlagda prispotten på över 12 miljarder kronor och det vinnande laget kan få en halv miljard och mer. Linköpings FC har efter det andra raket SM-guldet avancerat till UEFA Woméns Champions League. Då ger Uefa klubben drygt 200 000 kr samt en reseersättning enligt en modell.  Det täcker inte den verkliga kostnaden enligt klubben. Det kan jämföras med att Uefa betalar 2,5 miljoner kronor för att klara första kvalomgången och 30 miljoner för att nå gruppspelet i Europa League – herrarnas ”B-turnering”.

– Alla ser och förstår att inom elitfotbollen är fördelningen av resurser ojämn på grund av medieavtal och i synnerhet gällande Champions League. Fotbollen har startat en resa för att bli mer jämställd på alla nivåer. Svenska Fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson lyfte frågan tydligt på en FIFA-konferens i samband med Fotbolls-VM i Ryssland. Samtidigt är fotbollen en konservativ sport med långa traditioner och historik. Förändringen lär inte ske över en natt och det är här en progressiv kommun som Linköping kan göra skillnad kortsiktigt, säger Johan Thorén (L), idrottspolitisk talesperson, ledamot i Kultur och fritidsnämnden och kandidat i kommunvalet.

Linköpings kommun har en stark ekonomi med en tilltagen budget för reklam och kommunikation. Målet är att marknadsföra staden som en attraktiv stad att leva, bo och arbeta i. Jämställdhet tilltalar många människor och fyller ett varumärke för en stad som vill ligga i framkant. Det ligger högt på agendan hos kommuner och i näringslivet. I våras gick Koalition för Linköping ut med en satsning på idrott och jämställdhet som består av en jämställdhetsfond, jämställda bidrag till föreningarna samt ett elitidrottsstöd. Till dess att kommunens policy blir verklighet och fotbollen jämställd behövs symbolhandlingar.

– Långsiktigt måste fotbollen komma till den punkt där alla lag som deltar i Champions League kan göra det under goda och schyssta ekonomiska förutsättningar. Samtidigt innebär ett stöd till LFC som spelar i Champions League mycket god marknadsföring för Linköpings kommun. Att en kommun går in med ett stöd på 100 000 kr för att kunna skicka stadens lag till Champions League sänder tydliga signaler till beslutsfattare inom fotbollen, till andra kommuner och inte minst till människor i Linköping och på andra ställen som tycker jämställdhet är viktigt. För Liberalerna Linköping är det ett steg för att göra Linköping till ”Damidrottens huvudstad”, säger Johan Thorén (L).