Liberalerna i Linköping budget 2024 – En trygg budget i en otrygg tid!

Tisdag 13 juni 2023

Liberalerna i Linköping presenterar sin budget för år 2024. Liberalerna lägger i sitt förslag ”En trygg budget i en otrygg tid” ett stort fokus på kommunens kärnverksamheter skola, vård och omsorg.  Samtidigt genomförs satsningar på att få människor i arbete, Linköpings näringsliv och på kultur- och fritidsverksamhet.

Till skillnad från de styrande Socialdemokraterna och Moderaterna finns det i Liberalernas budget ekonomiska medel och satsningar som behövs för att skapa trygghet ute i kommunens verksamheter under en orolig tid. Allra viktigast nu är att säkerställa att vi har en god arbetsmiljö för samtliga anställda i Linköpings kommun så att vi kan säkerställa en god välfärd till Linköpingsborna.

–  Vi lägger fram en budget som tar ansvar för Linköping i en orolig tid med satsningar på välfärden samtidigt som vi inte slarvar med ekonomin. Framförallt satsar vi på kommunens kärnverksamhet där vi bland annat kompenserar skolan för de stora kostnadsökningar som idag medför att man gör nedskärningar i verksamheterna. Det skolan i Linköping behöver nu är lugn och ro, säger Åsa Wennergren (L), gruppledare.

Några av förslagen i Liberalernas budgetförslag:

• Stor satsning och kompensation på förskola och skola: mer tid för varje barn i förskolan, anställa fler heltidsmentorer, förstärkt elevhälsa och mer resurser till anpassad grund- och gymnasieskola.
  • Sociala insatser: Förstärkning av personlig assistans och ledsagning, förbättrat stöd till brottsoffer, utbildningsinsatser för att utveckla demensvården för ett demensvänligare Linköping samt kompetensutveckling och förbättrad arbetsmiljö inom äldreomsorgen. Liberalerna lägger också fram ett förslag för att fler som är i behov av färdtjänst ska få beviljat färdtjänsttillstånd.
  • Satsning på fler sommarjobb för unga och utökade arbetsmarknadsinsatser för att minska bidragsberoendet.
  • Medborgarbudget kopplad till geografiska utskott för ökad delaktighet och ökat engagemang hos invånarna i kommunens bostadsområden.
  • Stärkt föreningsliv och civilsamhälle: ökat stöd till idrotten genom uppdaterat och utökat anläggnings- och föreningsstöd. Dessutom vill paritet utreda möjligheten att införa en uppsökandeverksamhet för att motverka ofrivillig ensamhet och få till insatser för att motverka hedersrelaterat våld och våldsbejakande extremism.

Liberalernas budgetförslag för 2024 finns att läsa här: Liberalerna budget 2024