Liberalerna lanserar alternativ till storskolan på Kungsberget

Liberalerna vill se fler och mindre grundskolor i Linköping

Måndag 28 maj 2018

Liberalerna lanserar alternativ till storskola på Kungsberget

Liberalerna vill se fler och mindre grundskolor i Linköping. På dagens möte med barn och ungdomsnämnden gick L emot förslaget om storskola med 1000 elever på Kungsbergsskolan. Avvikande mening enligt nedan lämnades in på nämndsammanträdet. Liberalerna i Linköping delar uppfattningen att kommunen är i stort behov av nya elevplatser inom grundskolan. Vi ser emellertid inte att byggnation av en överdimensionerad storskola är lösningen på detta behov. 900 elever i tre årskurser innebär för många parallellklasser per årskurs. Vi menar att detta blir för stort, anonymt och riskerar att bli en problemskola. Vi vill begränsa antalet platser till 700 på Kungsbergsskolan. 1000 elever blir för mycket på denna tomt.

Liberalerna förordar att kommunen inleder förhandlingar med Ryttargårdskyrkan om att placera en skola inom ramen för det pågående planarbetet omfattande 22 000 kvm BTA. Av denna byggrätt bör 5 000 kvm reserveras för en kommunal skola. Ryttargårdsskolan har goda förutsättningar att bli en kostnadseffektiv lokallösning för 600 elever. Denna skola kan i tid färdigställas samtidigt som Kungsbergsskolan. Liberalerna förordar vidare att kommunen inleder en planutredning där man tittar närmare på eventuella skolor: Vasaskolan – på Lingvallens B-plan, Vallaskolan – på del av parkeringen invid f.d. Folkets Park och Djurgårdsskolan – i de stadsnära delarna av det nya området Djurgården. Samtliga dessa markområden ägs av kommunen.

Åsa Wennergren (L) ledamot i Barn- och ungdomsnämnden och etta på kommunlistan, motiverar beslutet: – Vi i Liberalerna är skeptiska till det vinnande förslaget i arkitekttävlingen. Det har tydliga brister vad gäller funktionalitet. Vi ser heller ingen poäng med att lägga ut byggrätt för framtida utbyggnad av Kungsbergsskolan, då parkeringen inte går att lösa med mindre än att skolan belastas med dyr garageparkering. Sammantaget riskerar dessa planer för en storskola om 1 000 elever att leda till en mycket dyr lokallösning och att vi får ännu ett kommunalt byggprojekt som måste backas på grund av för höga kostnader.