Liberalernas skolpolitik gör skillnad – fler elever tar gymnasieexamen i Linköping

Torsdag 17 februari 2022

Andelen elever som tar gymnasieexamen i Linköping ökar. Glädjande resultat med tanke på att eleverna haft en lång period av fjärr- och distansundervisning under läsåret.

Skolorna har gjort flertalet insatser för årets avgångsklasser i syfte att så många som möjligt ska nå gymnasieexamen. Bildningsnämndens satsning med utökad bemanning på skolorna i syfte att arbeta med den så kallade utbildningsskulden har varit en viktig faktor för att nå goda resultat trots pandemin.

Gymnasieskolan

Det nationella genomströmningsmåttet för gymnasieskolan, andelen elever med examen inom 3 år, ökade från 73,7% år 2020 till 75,1% år 2021 vilket innebär att nämnden överträffar sitt målvärde för året. Examensgraden hos avgångselever på de kommunala gymnasieskolorna är i år 88,4%, vilket är en halv procentenhet högre än året innan. Pojkarna står för en liten ökning på en knapp procentenhet och ligger på 87%. Flickorna är kvar på samma nivå, 90%.

– Det här är glädjande resultat. Vi vet att en gymnasieexamen öppnar upp för vidareutbildning och ökar chanserna att få arbete och därmed ett självständigt liv. Jag är stolt över att rektorer, lärare och övrig personal har lyckats så väl med att ge stöd och motivation till eleverna under de svåra förutsättningarna som pandemin medfört, säger Åsa Wennergren (L). ordförande i Bildningsnämnden.

Vuxenutbildningen
Måluppfyllelsen för 2021 ökar för både gymnasial nivå, från 86,4% år 2020 till 87,0% år 2021 och för grundläggande nivå, från 84,6% år 2020 till 86,1% år 2021.