Miljoner till trygghetsvakter

Tisdag 31 oktober 2017

Liberalerna är överens med resten av Koalition för Linköping om att stärka trygghetsarbetet under nästa år. Det innebär bland annat tre miljoner till trygghetsvakter.

För oss är det en självklarhet att ingen pensionär ska känna sig otrygg när man ska promenera hem från bussen till hemmet. Ingen pappa ska tveka inför att skicka sitt barn till butiken en eftermiddag. Ingen mamma ska vara orolig när hon svänger förbi sitt stadsdelscentrum för att köpa mjölk efter mörkrets inbrott. Det är något som borde vara självklart för alla som lever här i Linköping, men så är det inte i dag.

Nu avsätter vi tre miljoner kronor till fler trygghetsvakter. Det gör vi för att förhindra brott och öka tryggheten där människor rör sig i sin vardag. Vi kommer också bjuda in polisen, fastighetsägare, föreningar och andra för att vara med och diskutera vart insatserna behövs mest och hur vi kan samarbeta med våra gemensamma resurser. Jag hoppas att vi även kan komma överens om klotterfria stadsdelscentrum som en del i det arbetet.

Ingen medborgare ska behöva känna sig otrygg när han eller hon rör sig i sina hemkvarter. Din frihet att röra dig var du vill ska försvaras.

Daniel Andersson
Gruppledare och kommunalråd