Nu bygger Liberalerna bort hallbristen,

Fredag 11 maj 2018

Största satsningen i Linköpings historia – får flest hallar i hela Sverige Under många år har hallbristen i Linköping varit bland den största i hela landet. Nu vill majoriteten bygga elva till 13 nya fullstora idrottshallar, sex nya konstgräsplaner och en ny ishall. Satsningen är historisk.  Vi ska bli bäst i Sverige. Föreningslivet har skrikit efter fler hallar i många år och enligt en beräkning från föreningarna saknas det minst elva fullstora idrottshallar i Linköping. Nu är den politiska majoriteten överens om att bygga elva till 13 nya idrottshallar i kommunen. Utöver det byggs Wahhlbeckshallen i Ryd om från konstgräsplan till tre fullstora inomhusplaner. Dessutom ska det byggas sex nya konstgräsplaner och en ny ishall. På en pressträff i Wahlbeckshallen i Ryd presenterade koalitionen nya fullstora hallar i: Berga (vid Skarpan), klar år 2021 Skäggetorp, klar 2027 Djurgården, klar 2022 Ryd, klar 2019 Vikingstad, klar 2020 Ljungsbro, klar 2023/2024 Linghem, klar 2028 Vasahallen, klar 2020 (ett år tidigare än beräknat) Kungsberget, en eller två hallar, klar 2023 Kallerstad, två eller tre hallar, klar 2022. Dessutom ska det byggas sex konstgräsplaner, en del av dem byggs om från gräs till konstgräs. Dessa ska byggas i: Ljungsbro Linghem Skäggetorp Ekängen Djurgården Ryd Utöver det kom ytterligare ett förslag som slog ner som en bomb på onsdagen. En ny ishall ska byggas. Vart den kommer att placeras är inte bestämt men enligt förslag placeras den i Ryd eller vid Korpvallarna. – Den kommer att specialbyggas för konståkning. Satsningen är historisk och majoriteten är överens. Byggena ska bli av. Problemen har varit enorma då till exempel handbollsklubben RP avstår från att arrangera större cuper och ungdomstävlingar på grund av att det inte har gått att genomföra i Linköping. Samma sak har gällt för Linköpings innebandyklubb. Om man räknar ihop alla innebandyklubbar i kommunen, omkring 2 000 spelare, flest barn och ungdomar, så saknas det 268 timmar halltid i veckan. Då är det bara en enda sport vi pratar om. Och för att komma ifatt detta krävs ytterligare elva fullstora hallar i kommunen. Med detta förslag, som innebär elva till 13 fullstora planer plus ytterligare tre fullstora banor, skulle bristen vara utrotad. Det innebär att Linköping får flest utövare per idrottshall jämfört med andra stora städer.