Stök i klassen – men varför då?
Måndag 27 augusti 2018
Om en elev beter sig stökigt gäller det att tänka ett steg längre och fråga sig vad det beror på, skriver Madelaine Pavlidis (L).
Torsten Svärdström (SD) skriver den 7/8 i en debattartikel i Corren, ”Stökiga elever ska ut från klassrummet och föräldrarna informeras om det inträffade.” Sedan tar förslagen slut. Att stanna vid att enbart informera föräldrarna är långt ifrån tillräckligt.
Hur mår en elev psykiskt efter att ha fått gått ut ur klassrummet på grund av att eleven var stökig? Det gäller att tänka ett snäpp längre. Att vara stökig är ett sätt för eleven att tala om att eleven inte mår bra.
Orsaken till varför en elev beter sig stökigt i klassrummet varierar. Det kan vara så att föräldrarna ska skilja sig, att någon i familjen blir misshandlad, att någon i familjen har alkohol- och/eller narkotikaproblem. Eleven kan vara utsatt för mobbning, ha en nära anhörig som är svårt sjuk eller nyligen har avlidit. Eleven kan ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kan vara svår att hantera.
Att endast kasta ut eleven från klassrummet har en kortsiktig effekt, nästa lektion så är man tillbaka på ruta ett.
För elevernas bästa gäller det att vi identifierar orsakerna tidigt och sätter in konkreta åtgärder som motverkar elevens stökiga beteende. Ökat stöd bör ges till elevhälsan med kuratorer, skolsköterskor och psykologer för att nå ut till eleverna som är i behov av extra hjälp, annars kommer lugn och ro i klassrummet aldrig uppstå för dessa elever. Under mandatperioden har Liberalerna medverkat till att utöka tider till utredning och behandling när det gäller elever med eventuella neuropsykiatriska funktionshinder. Men kön är fortfarande väldigt lång och ännu mer behöver satsas inom detta.
För de elever som har en sjuk anhörig har Liberalerna medverkat till utarbetade råd till skolor. Vårdpersonal uppmanar föräldern att vara öppen mot barn. Barnet lämnas annars åt sina fantasier, vilket ofta leder till större oro.
Barnet/eleven i skolan kan ha svårt att koncentrera sig, vara lättirriterad och arg. Det är eleven och föräldrarna som bestämmer om och vad skolpersonal ska berätta i klassen när det gäller en anhörigs sjukdom. Det är viktigt för eleven att fortsätta vara med i skolan så mycket som möjligt. Det är också väsentligt att eleven behandlas på så lika villkor det går i kamratgruppen.
Lärarnas uppgift är att undervisa. Det är elevhälsans ansvar att ge de stöd till eleverna som behövs.
Personalen inom skolans värld är fantastisk och hyser stort engagemang för sina elever och att de ska få en bra skolgång. Jag efterfrågar dock förbättrad samverkan mellan skolan, elevhälsan och hälso- och sjukvården. Det vi investerar i idag kommer samhället till nytta i framtiden.
Madelaine Pavlidis (L)
Kandidat till landstingsfullmäktige i Region Östergötland
leg. sjuksköterska