Politiker ska inte driva verksamheter

Måndag 5 mars 2018

I en insändare 5/2 riktar Håkan Askbom en uppmaning till partierna i Linköping: Se till att ni har kunniga kandidater på listorna som kan driva äldreomsorgen kostnadseffektivt i kommunal regi utan vinstintresse.

Det är dessvärre en utopisk vision utan förankring i verkligheten. Partier tenderar att överlag nominera duktiga personer som är representativa för medborgarna. Men det politiska systemet är inte utformat i syfte att ge oss kandidater som har erfarenhet av att driva verksamheter i stor skala.

Styrningen i välfärdsföretagen däremot utövas av styrelser där ledamöterna har livslång erfarenhet av branschen eller från nödvändiga kompetensområden som finansiering, marknad eller revision. De 5–6 procenten av omsättningen som företagen kan visa upp i vinstmarginal uppkommer därför att dessa har en bra organisation som förmår att göra jobbet lika bra men effektivare än den kommunala produktionen. Om man anser att vinsterna är för höga är rätt metod att skärpa kvalitetskraven och kvalitetskontrollen, ökad andel politiskt organiserad tjänsteproduktion är fel väg att gå.

Den höga andelen privata utförare i Linköping är ett utslag av den effektivitetskultur som råder i den kommunala organisationen. Den ger även effekter på andra håll i verksamheten. Man kan bland annat notera att nybyggda lokaler för äldreboenden 2012–15 kostar cirka 1 650 kr/kvm i Linköping men 2 100 kr/kvm i Norrköping, därtill är lokalerna i Linköping mer yteffektiva. I vår grannstad råder en annan kultur där kommunal produktion och snäva fackliga intressen får ett relativt större inflytande till nackdel för det allmänna bästa då kostnaderna (kommunalskatten) blir högre.

Däremot är det politiska systemet lämpat för att få fram förtroendevalda som kan ange politisk målinriktning, ställa kvalitetskrav, upphandla verksamheter och ansvara för kvalitetsgranskning. Vad avser löpande kvalitetskontroller finns för övrigt mycket mer för politiken att ta tag i. Måltider på äldreboenden bestående av gröt och smörgås som vi kunde läsa om i Corren för en tid sedan är ovärdigt.

De som i likhet med Askbom bävar för att ”bli upphandlade” som äldre, det vill säga få plats på ett privat drivet äldreboende, borde självfallet få möjlighet att välja kommunal utförare. Då slipper vi den diskussionen och kan fokusera på det väsentliga, nämligen kvalitén i vården vad avser boendemiljö, bemötande, sjukvård, service, måltider, gemenskap, utevistelse, kulturutbud med mera.

Michael Cocozza (L)