Välkommen tillbaka efter sommaren

Hej!
Efter en härlig semester är jag och mina partivänner i Liberalerna igång igen och det märks att vi är många som är till bredden fyllda med energi inför höstens arbete. Jag vill berätta om ett par av de saker som vi ska arbeta med i höst.

Jag vill börja med jobben, som sköts av mina liberala partivänner, Christer Mård och Karin Granbom Ellison. Linköping ska vara möjligheternas stad för alla och då är jobben helt avgörande. Det är en av våra allra största samhällsutmaningar. Christer och Karin har därför sjösatt en kraftig utbyggnad av våra arbetsmarknadsinsatser. Hundratals nya platser har på kort tid skapats med anställning, utbildning eller praktik. Men det är ändå bara det första steget. Vi behöver skapa fler enkla jobb och praktikmöjligheter inom kommunen, skapa nya samarbeten med företag och mycket annat – och det måste fortsätta gå snabbt.

För egen del ska jag bland annat jobba med att stärka vårt arbete mot det hedersförtryck som drabbar mer än tusen flickor bara här i Linköping. De flesta av oss stöter aldrig på det i vår vardag, men problemet är stort och många far oerhört illa. Varje flickas rätt att välja sitt liv måste försvaras. Det är liberalism i sin mest grundläggande form.

Har du tankar om vad vi borde arbeta med framöver så snälla, hör av dig! Lämna en kommentar här eller skicka ett mail. Jag och mina partivänner i Liberalerna vill jättegärna höra vad du har att säga. Vi hörs

/ Daniel Andersson- Kommunalråd, gruppledare och ordförande för omsorgsnämnden