Åsa Wennergren

Ålder: 62 år
Bor: Berg i Vreta Kloster
Yrke: Rektor
Utbildning: Legitimerad grundskole-, gymnasie- och vuxlärare. Magister i ledarskap och rektorsutbildning.
Varför jag är liberal: Jag blev folkpartist och liberal för att jag tror på individens frihet och social rättvisa. En likvärdig skola med högsta kvalitet är den bästa investeringen ett samhälle kan göra. Liberalerna vill ge alla barn förutsättningar att nå sin fulla potential. Det skall inte spela någon roll var i Sverige du bor eller vilken bakgrund du har. Därför kämpar vi liberaler envist för en statlig kunskapsskola med trygghet och studiero där alla elever får sina behov tillgodosedda av välutbildade lärare som kan fokusera på sin undervisning.

Vilka fokusfrågor brinner du mest för?
– Vi liberaler vet att nyckeln till frihet är utbildning och egenförsörjning. Därför vill jag kämpa för en likvärdig och förstklassig skola där barn och ungdomar, oavsett bakgrund får de kunskaper som behövs för att uppnå sina drömmar. Alla elever har rätt att lyckas!
Att satsa på skolan är en investering för framtiden.

Vad är din allmänna bild över hur skolan i Linköping är och mår?
– I Linköping har vi höga ambitioner med skolan. Målen i barn- och ungdomsnämnden är: Maximalt lärande, Likvärdighet samt Lust och engagemang. Det är mål som vi ställer oss bakom. Tyvärr har skolsegregationen ökat de senaste åren, vilket leder till att likvärdigheten minskat mellan våra skolor. Som politiker är det vårt ansvar att fördela resurser så att all undervisning håller samma höga kvalitet och alla elever får den utbildning de har rätt till samtidigt som vi måste arbeta för att minska skolsegregationen som i grunden är en bostadssegregation.

Vilken situation råder i förskolan?
– Vi har nyligen fattat beslut om utökad vistelsetid för barn i förskolan. Nu måste vi tillföra resurser så att personalen får mer tid för varje barn. Utifrån ditt engagemang – vilka konkreta förändringar skulle du vilja se inom skolan i Linköping?
– Under de kommande åren behöver vi anställa mycket personal i våra verksamheter då barn- och elevkullarna ökar. Som politiker är det vårt ansvar att säkerställa att vi är en attraktiv arbetsgivare både vad gäller arbetsmiljö men även att vi ligger i framkant
inom skolutveckling. Om fler skall vilja utbilda sig till lärare, förskollärare, lärare i fritidshem och barnskötare måste vi investera för framtiden.

Hur ser lösningen ut?
– En del i lösningen är att vi satsar 120 miljoner kommande mandatperiod för en förbättrad arbetsmiljö. Till det behöver vi lyssna på den personal som arbetar i våra verksamheter. Vi behöver se över vilka krav som ställs och utifrån den kunskapen inrätta tjänster
som avlastar personalen. Ett exempel på detta är heltidsmentorer.
– Vi måste också ge rektorer och förskolechefer mer tid för kärnuppdraget att leda den pedagogiska verksamheten. Det kan vi göra genom att tillsätta administrativa cheftjänster som bland annat tar ansvar för fastighetsfrågor, personalfrågor, budgetfrågor etcetera.

Hur säkerställer vi att vi får en skola som klarar morgondagens krav på arbetsmarknaden?
– Genom att vi lägger resurser på skolan så att en högre andel elever blir behöriga till gymnasiet samt att de fullföljer gymnasiet. För att vi skall nå dit behöver vi kompetenta lärare som har tid att utveckla sin undervisning utifrån de krav som ställs. Idag handlar det mycket om digital kompetens och imorgon kan det vara andra krav som ställs. Därför behöver vi satsa på höjda lärarlöner men också avlasta lärarna från arbetsuppgifter som inte är undervisningsrelaterade.

Vilken roll spelar yrkesutbildningar?
– En mycket stor roll! Därför behöver vi satsa på yrkesutbildningar och på de skolor som erbjuder dessa samt utveckla attraktiva yrkesutbildningar i samverkan med näringslivet. Vi behöver arbeta med en förändring av attityder till yrkesutbildningar. Därför
byggs Ljungstedtska skolan som ett idrottsgymnasium med yrkes- och högskoleförberedande program. Linnéskolan blir en central gymnasieskola med både yrkes- och högskoleförberedande program. Kungsberget förblir en grundskola så att eleverna där får en
miljö likvärdig den i andra skolor.
– Vi behöver också göra en extra satsning på prao inom bristyrken och samtidigt stärka upp studie- och yrkesvägledningen på våra grundskolor.

Tyvärr så far alldeles för många illa av mobbing i skolan. Vad anser du att ni politisk nivå konkret kan göra för att stärka resurser att stoppa den?
– Ingen elev skall vara rädd för att gå till skolan. Idag läggs mycket av arbetet mot mobbing på lärarna. Vi kan stärka arbetet genom att tillföra resurser inom elevhälsan. På politisk nivå gjordes en ändring i Skollagen då Jan Björklund var utbildningsminister. Den
som blir utsatt för mobbing skall aldrig behöva byta skola. Istället är det mobbaren som skall omplaceras om rektor gör den bedömningen. Inte den bästa lösningen men den möjligheten finns redan idag men vad jag förstår används den i mindre omfattning.

Ni pratar ju om ”Liberalerna Låter Lärarna Leda” – vad menar ni med det?
– Det handlar om studiero i alla klassrum. Lärarna måste återfå mandatet i klassrummet. Ordning och reda i klassrummet är avgörande för att eleverna skall kunna fokusera på sina studier. En skola präglad av oordning drabbar framförallt redan utsatta elever. Jag vill bestämt hävda att det är dags för en omsvängning i dagens rättighetsdebatt. En gemensam insats inom politiken på riksnivå där vi ser över nuvarande lagstiftning kring trygghet och studiero. Att ställa krav i skolan är att bry sig!

Vilka är grundskolan i Linköpings största utmaningar?
–Vår skolsatsning är en investering för framtiden i barn och unga. Att fler elever når målen i grundskolan så att de kan komma in på ett gymnasieprogram. Idag har vi många elever som behöver mer tid och stöd och då kan de erbjudas ett 10:e läsår inom ramen för grundskolan.
– Att säkerställa att all undervisning håller samma höga kvalitet oavsett skola. För det krävs att vi satsar på den personal som skall undervisa våra barn och elever samt ledarskapet i skolan. Idag är det många fler lärare och rektorer än tidigare som byter arbetsplats. Det är inte bra för våra elever. Det behöver kontinuitet i sin undervisning och skolan behöver kontinuitet i ledarskapet.

Hur förbättrar vi möjligheterna för att vidareutbilda sig som vuxen?
– Vi fortsätter den satsning vi redan gjort på vuxenutbildning/sfi. Vi stärker den genom ökad samverkan med yrkesprogram med tydliga krav, individfokus och svenska språket i centrum. Vi måste också satsa på de skolor som erbjuder dessa utbildningar. En fortsatt möjlighet till alla behöriga att läsa inom vuxenutbildningen. Vi måste också möta de krav som ställs på vuxenutbildningen
genom att verka för möjlighet till särskilt stöd, studiehandledning och digitala läromedel.

17 januari 2024

Nej till en skola i återvändsgränd

Det ena förslaget värre än det andra. Man kan verkligen undra hur Centerpartiet tänker. Först ville partiledare Muharrem Demirok göra skolpolitiken till en fokusfråga…

...