Debattartikel: Alliansen står upp för Linköpings landsbygd

Onsdag 4 november 2020

Svar på ”SD: Linköping ska bli en trygg stad att bo i” (27/10):

Sverigedemokraterna vill ge sken av att de har påverkat Allians för Linköpings syn på bygglovsbedömningar, vilket inte är sant. Vi har som allians arbetat för en möjliggörande attityd under flera mandatperioder. Allians för Linköpings mål är att stärka Linköpings unika landsbygd för både människor och företag.

Linköping är en stor stad men också en stor och viktig landsbygdskommun. En betydande del av medborgarna bor utanför det som kallas för staden. Kommunens läge i landet, infrastruktur, företag och universitet är unikt. Linköping har också en värdefull natur och bland de bästa åkermarkerna i Sverige och världen.

Linköpings möjligheter är många och ansvaret för att bygga och utveckla hållbart för framtiden väger tungt. Att säga ja till allt är inte att ta ansvar för medborgarna och Linköpings framtid. Däremot står vi bakom förslag till byggande och utveckling där det är hållbart, möjligt och lämpligt. Vi ska bruka vår mark utan att den förbrukas.

Sverigedemokraternas motion avslogs av kommunfullmäktige på grund av att förslaget var att man ville tvinga bygg- och miljönämnden att göra andra bedömningar än vad lagar och regler föreskriver. Att styra en myndighetsnämnds arbete på det sättet är olagligt.

Bygg- och miljönämnden är en myndighetsnämnd vars verksamhet är hårt lagstyrd. De beslut som nämnden fattar utgår från plan- och bygglagen och baseras på exempelvis rättsfall och kommunala planer. Den politiska frihetsgraden är därmed starkt begränsad.

Men det finns fall där nämnden har ett utrymme för olika bedömningar och där vi ansvarsfullt och med hållbara argument kan ge bifall före avslag. I sådana lägen har inte alls Sverigedemokraterna påverkat vår bedömningsgrund. Allians för Linköping väljer hellre att fria än fälla när möjligheten finns.

Stefan Erikson (M), ordförande Bygg- och miljönämnden
Yvonne de Martin (C), ledamot Bygg- och miljönämnden