LSS måste återupprättas

Thomas Bystedt och Linnéa Darrel skriver om LSS måster återupprättas

Lördag 2 juni 2018

Rätten till personlig assistans infördes 1994 när Bengt Westerberg, dåvarande Folkpartiets partiledare, var socialminister. Utgångspunkten var att människor med omfattande funktionsnedsättningar ska kunna leva ett liv som andra. Den som omfattas av lagstiftningen ska inte behöva vara orolig för att mista assistansen. Vilket nu tyvärr inträffat genom nuvarande regerings uppdrag till Försäkringskassan.

Vårt svar till signaturen ”Allvarligt sjuk” är följande: Människor med omfattande funktionsnedsättningar ska ha en chans att leva, inte bara överleva. Nu måste lagen (LSS) återupprättas så att assistansanvändare och deras anhöriga får friheten tillbaka. Vi Liberaler vill att personer med omfattande funktionsnedsättningar ska kunna leva ett liv som andra. Det innebär olika saker för olika människor och insatserna kan därför inte standardiseras. Vi vill avskaffa de schablonmässiga tvåårsomprövningarna i den statliga assistansersättningen eftersom de bara leder till osäkerhet om framtiden för den enskilde människan och de anhöriga. Dessutom menar vi att dagens uppdelning i grundläggande och andra personliga behov ska avskaffas. Ett beslut om personlig assistans ska grundas på en samlad behovsbedömning.

Det bör också utredas hur rätten till stöd enligt LSS kan avgöras utifrån behov i stället för utifrån diagnos. Till exempel ska personer med grav synnedsättning kunna omfattas. Valfrihet och självbestämmande ska vara en självklarhet för alla insatser enligt LSS. Det var vi som införde lagen och vi kommer fortsätta försvara och utveckla den.

Thomas Bystedt (L) ordförande omsorgsnämnden i Linköping

Linnéa Darell (L) ledamot Liberalernas partistyrelse