Nu läggs ytterligare förskolor ned i Linköping

Onsdag 14 februari 2024

Cirka ett år efter att Socialdemokraterna och Moderaterna tog beslutet om att lägga ned flertalet förskolor och skolor tog man idag beslutet om att lägga ner ytterligare förskolor i Linköping. Nu är det hög tid för S+M styret att prioritera skolan i Linköping.

För en vecka sedan fick oppositionen, bortsett från Linköpingslistan som har posten vice ordförande i Barn- och ungdomsnämnden, information om att styret vill lägga ned fler förskolor, detta med enbart en veckas varsel innan beslutet ska tas. Återigen har man från styrets sida valt att inte involvera, informera eller samtala med oppositionen kring nedläggning av förskolor. Det är en anmärkningsvärd hantering från deras sida. Historiskt har man inom politiken i Linköpings kommun haft en inkluderande process vid sådana här stora beslut där man involverar också oppositionen i ett tidigt skede för att bidra till att skapa bättre och breda överenskommelser för att få så bra beslut som möjligt.

– Svart på vitt ser vi nu konsekvenserna av de dolda sparkraven från S+M styrets sida när det kommer till skolan. Det är uppenbart att man behöver genomföra justeringar utifrån elevantal men det är långtifrån hela sanningen, det saknas helt enkelt pengar. Redan när S+M beslutade om sin första budget varnade vi för att skolnämnderna var underfinansierade och sedan har det fortsatt på samma spår. Skolan måste prioriteras i kommande budget annars kommer rubriker om neddragningar och nedläggningar tyvärr fortsatt vara en återkommande läsning, avslutar Åsa Wennergren (L), gruppledare.