Vi måste vara rädda om personalen i förskolan

Torsdag 1 februari 2024

Svar på ”Visst skär regeringen ner på skolan” (22/1):

”Anfall är bästa försvar” passar väl in på Socialdemokraternas försvarsteknik när det handlar om deras nedmontering av skolan i Linköping. Fullt medvetna om att skolan är ett kommunalt ansvar och att det är S+M-styrets politik i Linköping som framför allt är avgörande för hur skolan prioriteras i Linköping, går de åter igen till anfall mot regeringens politik. Men vad har de annars att ta till?

Visst har S+M-styret i Linköping ansvaret för skolan. Vi Liberaler vet och även Socialdemokraterna vet att det är fullt möjligt för styret att göra andra prioriteringar än vad som hittills gjorts. I tider som dessa, om man vill värna skolan, är det fullt möjligt att göra ett större uttag från Stadshus AB för att på så sätt undvika besparingar i skolan. Dessutom kan skolans mål prioriteras före Lejonfastigheters övervinster. I dag går en allt större andel av skolnämndernas kostnader till Lejonfastigheters höjda hyror som inte varit låga i jämförelse med andra kommuner, vilket i sin tur leder till mindre pengar över till våra verksamheter/skolor. Dessutom har styret inte kompenserat verksamheterna för de stora prisökningar som varit, vilket har gjort att skolan har fått ta hela smällen.

Nu är tid för ansvar och långsiktighet och modiga politiker. Så sluta att skylla över ert ansvar på andra. Nu är det ni S+M som har ansvaret för skolan i Linköping.

Ni Socialdemokrater har under fyra år pratat om hur ni vill satsa på personalen inom förskolan. Det har man inte sett minsta tillstymmelse till ännu. I stället nedläggningar och nedskärningar vilket har påverkat arbetsmiljön för personalen men inte på det sätt som Socialdemokraterna lovade sina väljare utan tvärtom negativt. Det är bara att slå upp Correns debattsida så får man en klar bild av detta. Flertalet med insändare och debattartiklar om personal som inte orkar längre med den arbetssituation som råder i förskolan. Kommer dessa omtalade satsningar från socialdemokraterna först när det börjar närma sig val kan man fråga sig.

Vi behöver vara rädda om personalen i förskolan! Nu hoppas vi därför att styrets löfte om att prioritera personalfrågorna blir verklighet även i förskolan och att personalen får känna av det genom satsningar på arbetsmiljön och inte nedskärningar.

Återigen. Framtiden börjar i skolan. Genom att satsa på skolan säkerställer vi en väl fungerande skola över tid samtidigt som vi på riktigt förebygger att barn och unga inte dras in i kriminalitet.