Vardagsnära frågor engagerar, Liberalernas Webenkät

Vardagsnära frågor engagerar Annons för Liberalerna Liberalerna i Linköping har publicerat en webbenkät där respondenterna fått svara på ett antal frågor som rör kommunens utveckling. De svarande har också fått möjligheten att bidra med egna synpunkter i fritextform. 09:01 | 2018-04-12 Liberalernas webbenkät, som skickades ut i början av mars, bestod av 22 frågor och antalet svarande på respektive fråga varierade från 1 621 till 2 389. Den enskilda fråga som engagerade flest, 2 389 respondenter, gällde huruvida bussfilerna på Hamngatan/Tullbron ska tas bort. Där svarade 1197 respondenter ja och 1192 nej. Åsa Wennergren är första namn på Liberalernas lista inför höstens kommunval i Linköping. Åsa Wennergren (L) Varför gör ni den här typen av enkäter? – För att lyssna till medborgarna och deras åsikter. Den här enkäten har annonserats flitigt. Föreligger det någon risk för att era meningsmotståndare, i organiserad form, kan ha lämnat ”icke-liberala” svar i syfte att underminera ert valarbete? – Ja, den risken är uppenbar. Men det intressanta är att titta på de frågor där det finns stor majoritet; det är tydligt att medborgarna vill kunna delta och uttrycka sin mening i olika frågor även mellan valen. Dessutom fick vi en mängd intressanta kommentarer och uppslag i fritext-fälten, som vi kommer ha stor nytta av framöver. I enkäten ställde Liberalerna frågan om kommunen bör fortsätta att använda enkäter och ställa frågor till medborgarna. En klar majoritet av respondenterna svarade ja på frågan. Åsa Wennergren (L) ser en logisk utveckling. – En webbaserad medborgarpanel, där urvalet av respondenter är statistiskt säkerställt, det tror jag är ett bra format för avstämning av sakfrågor med kommuninvånarna. Den frågan kommer jag att ta vidare. Var något eller några svar i enkäten mer överraskande än andra? – Mest intressant tycker jag att frågorna med en entydig folkopinion är: Kommunens skattepengar ska användas i verksamheten – och inte samlas på hög. Bättre nivå på den offentliga miljön, åtgärdande av rostiga lyktstolpar, ogräs vid kantstenar och borttagande av klotter. Rökfritt i Stångåstadens, och i övriga kommunala bolags, fastigheter. Fler nyproducerade lägenheter med lägre hyror. Slottsträdgården bör öppnas. Dessa frågor vi tar med oss in i höstens valrörelse. Kan Linköpingsborna räkna med fler enkäter av just den här typen framöver? – Ja, vi återkommer med en ny enkät i maj månad, säger Åsa Wennergren. Övriga ämnen som berördes i enkäten var bland andra mobiltelefonförbud i skolor, huruvida hyresgäster hos Stångåstaden ska ges möjligheten att ombilda till bostadsrätter och i vilken regi äldreboenden ska drivas. Den sammanställda enkäten, i sin helhet, går att läsa via länken nedan

Fredag 11 maj 2018