Förbättra trafiksituationen i Berg nu!

Tisdag 3 oktober 2023

Linköpings kommun växer snabbt. Det är positivt att Linköping fortsätter vara en attraktiv kommun dit fler människor hellre flyttar till än från, men vi är också medvetna om att Linköpings tillväxt samtidigt ställer till vissa problem för medborgarna i kommunen, som till exempel att kommunens befolkningstillväxt ställer stora krav på den lokala infrastrukturens utveckling.

Ett av de områden som byggts ut de senaste åren och har planer på att växa ytterligare är Berg. Det är positivt för området då många vill bo kvar i Berg, men bristen på lägenheter har inneburit att man tvingats flytta in till staden när man inte kan bo kvar i sina hus. Efterfrågan på småhus är dessutom stor och snart ska Göta kanals besökscentrum vid Bergs slussar byggas.

Området har idag dock ett stort problem med att infrastrukturen för motorburen trafik inte alls har hängt med i Berg med omnejds utveckling. Idag finns det bara en väg genom Berg och det rapporteras gång på gång hur den tunga trafiken, men även biltrafik och kollektivtrafiken inte håller hastighetsbegränsningarna, vilket är ett bekymmer då många barn och unga rör sig i området. Under sommarperioden förvärras trafiksituationen ytterligare när kanalbron är uppe. Om de nya planerna på bergtäkt i Stjärnorp blir verklighet kommer också det att ytterligare försämra trafiksituationen för boende både i Berg och för de som bor längs med vägsträckan till bergtäkten med uppemot 46 transporter om dagen.

För att kunna fortsätta bygga ut området måste trafiksituationen i Berg lösas en gång för alla. På kort sikt behöver Linköpings kommun snabbt genomföra fartdämpande åtgärder på Stjärnorpsvägen för att skapa en tryggare gång- och trafikmiljö för invånare och besökare. Att få upp informationstavlor norr och söder om Berg som indikerar broöppning är en snabb och enkel lösning som tar bort onödigt trafikstoppning och tomgångskörning. Istället kan bilisterna då ta vägen över Ljungsbro när kanalbron är öppen. På längre sikt men ändå något som måste påbörjas när detaljplanen antagits är en ny infart till sluss- och gästhamnsområdet som avlastar trafik som kommer från Linköping, något som även framgår av översiktsplanen för Ljungsbro Berg.

På längre sikt måste vi ta ett större grepp på trafiksituationen i Berg. Mycket kan göras för att reglera trafiken och åstadkomma säkrare trafikmiljöer. Det behövs en bred kartläggning och samordning med berörda myndigheter när det gäller åtgärder.

Liberalerna i Linköping föreslår därför att:

– kommunen initierar att upprätta informationstavlor/trafikljus vid backen i Pålstorp och vid Kungsbro som indikerar för broöppning.

– kommunen initierar att fartdämpande åtgärder vidtas på Stjärnorpsvägen genom Berg.

– kommunstyrelsen får i uppdrag att påbörja en utredning av trafiksituationen i Berg tillsammans med berörda myndigheter som Trafikverket och Länsstyrelsen, samt vägföreningar, enskilda fastighetsägare och kommuninvånare, med syfte att förbättra trafiksituationen i området.

– utredningen resulterar i en rapport med förslag till konkreta åtgärder, som kan utgöra underlag för beslut av förbättringar på trafiksituationen i Berg.

Åsa Wennergren (L), gruppledare

Daniel Ny (L), ledamot, Samhällsbyggnadsnämnden