Liberalerna i Linköping lyfter i ny Novus undersökning

11,7% för Liberalerna i Linköping i ny undersökning

Tisdag 22 maj 2018

NY NOVUSMÄTNING Liberalerna Linköping går till val med nya ledande politiker och en ny politik. Under våren har partiet genomfört en digital medborgarenkät för att mäta folkopinionen. Nu har det kompletterats med en undersökning genomförd av analysföretaget Novus som omfattar sakfrågor och opinionsläget för kommunvalet i Linköping. Liberalerna Linköping har arbetat med att ta fram ett nytt kommunpolitiskt program. Arbetet har gjorts under ledning av nya toppkandidaterna Åsa Wennergren (L) och Gustaf Appelberg (L). För att lyssna av förslag har partiet under våren, via Corren.se, genomfört en medborgarenkät innehållandes 22 frågor. Antalet personer som svarat har varierat utifrån frågorna och legat mellan 1 600 – 2 300 svar. – Eftersom vi ber om väljarnas röst i höstens kommunval, för att få inflytande om hur Linköping ska styras, är vi genuint intresserade av vad människor tycker och tänker. Utifrån svaren ser vi att Linköpingsborna vill att skattepengar ska användas i verksamheten och inte samlas på hög. Folk vill ha fler nyproducerade lägenheter med lägre hyror och att Slottskyrkoträdgården ska öppnas för allmänheten. Det är några exempel på frågor där det finns en tydlig folkopinion, säger Gustaf Appelberg (L), ordförande för Liberalerna Linköping.

Medborgarenkäter har genomförts av andra liberala partier med framgång på kommunal nivå. Att Liberalerna ligger runt fem procent på riksnivå är inte representativt för läget i hela landet. – I kommuner som Landskrona, Skinnskatteberg och Täby fick Liberalerna över 25 procent i senaste valet. Vi har vi inspirerats av att ha en nära dialog med väljarna. Vårt långsiktiga mål I Linköping är att ha minst 25 procent i kommunvalet 2026. För att komplettera medborgarenkäten har Liberalerna Linköping beställt en undersökning av analys- och undersökningsföretaget Novus. I undersökningen som genomfördes under perioden 26 april – 8 maj har 500 personer över 18 år boendes i Linköping fått svara på sakfrågor rörande Linköping och val av parti i kommunvalet 2018. – Vi ser i undersökningen exempelvis att en majoritet av Linköpingsborna vill att Tekniska verken höjer taxorna med max 1 procent årligen kommande år. Man vill ha en blandning av privata och kommunala utförare inom äldreomsorgen.