Liberalerna vill inte höja avgiften till färdtjänsten i Linköping

Torsdag 19 oktober 2023

På Samhällsbyggnadsnämndens sammanträde den 18 oktober beslutade de styrande partierna Socialdemokraterna och Moderaterna i Linköping om en höjning av egenavgiften för färdtjänsten. Liberalerna anser att det är ett dåligt beslut som slår hårt mot en redan utsatt grupp med svag ekonomi.

För att få kostnadstäckning för Region Östergötlands höjning av egenavgiften för sjukresor med färdtjänst anser S+M att Linköpings kommun behöver höja sin egna avgift med totalt 1,7 miljoner kronor. Att Region Östergötland från sin sida väljer att höja avgiften är något vi inte har rådighet över. Däremot anser vi inte att Linköpings kommun i nästa led behöver genomföra höjningen för Linköpingsborna.

Därför yrkade Liberalerna om att avslå beslut om höjd avgift och istället finansiera höjningen genom en hemställan av KS resursmedel. I tider av höga räntor och inflation slår höjningar likt denna väldigt hårt mot redan ekonomiskt svaga grupper som bland annat personer med funktionsnedsättning. Liberalerna anser istället att Linköpings kommun har ekonomiskt utrymme att täcka upp för den totala summan om 1,7 miljoner kronor. Detta skulle innebära en liten kostnad för kommunen men en stor vinst för den lilla människan som inte får sin vardag begränsad.

–  Det är tråkigt att styret höjer avgiften för färdtjänsten i Linköping, det slår hårt ekonomiskt mot en redan utsatt grupp. Men det finns fortfarande tid att ändra sig och rösta Ja till vårt förslag i nästa instans som är kommunstyrelsen och sedermera kommunfullmäktige. Vi hoppas att styret tänker om och inte begränsar denna viktiga verksamhet som ger individen frihet i vardagen, säger Daniel Ny (L), ledamot i Samhällsbyggnadsnämnden.