Regeringens pandemilag har glömt våra företag

Söndag 17 januari 2021

Med den tillfälliga pandemilagen ska regeringen eller en annan myndighet, kunna meddela föreskrifter om den som bedriver en verksamhet ska vidta smittskyddsåtgärder.

Vi anser att alla måste hjälpa till att hålla avstånd och värna om sina medmänniskor, däremot måste det ske inom rimliga gränser. Regeringens förslag till pandemilag innebär bland annat att nedstängningar inte behöver ha grund i en skadeavvägning samtidigt som inget system för ersättning till företagare som får sina verksamheter stängda presenterats.

På lokal nivå har vi tillsammans i Alliansen använt oss av de verktyg som står till buds i den kommunala verktygslådan och genomfört flera satsningar och regelförenklingar för att underlätta och stödja näringslivet. Detta är givetvis välkommet bland våra företagare, men de räcker dock inte för att rädda det lokala näringslivet.

Vi ser dagligen hur Linköpingsbor förlorar sina familjeföretag, sina livsverk och anställda i spåren av Coronapandemin. En bransch som drabbats extra hårt av pandemin är Hotell- och restaurangbranschen. I Corren 4/1 går det även att läsa att krögare i Linköping erbjuds lån av kriminella gäng för att klara det ekonomiskt pressade läget.

Regeringens stöd har hitintills varit svagt med ett uteblivet förlängt omställningsstöd och otydliga regler kring korttidspermittering. Ingenstans i förslaget till pandemilag nämns att kompensation ska ges till de drabbade verksamheterna. Det får oss att undra om den socialdemokratiska regeringen glömt bort våra företagare helt och hållet?

Utan våra lokala företagare faller Linköpings välfärd. För många företag är det skarpt läge och vi ser nu att många företag med stor sannolikhet kommer att gå omkull de närmaste månaderna om inte fler åtgärder vidtas. Det är viktigt att så många företag som möjligt överlever krisen så att inte ännu fler jobb går förlorade. ”Du ska kunna lita på Sverige” förkunnade statsministern i sitt nyårstal. Vi hoppas att det även gäller våra hårt arbetande företagare i Linköpings kommun.

Denisé Cassel (KD), 1:e vice KSO och kommunalråd
Åsa Wennergren (L), kommunalråd