Skolan mår inte bra av att åka berg- och dalbana

Onsdag 17 januari 2024

Under den senaste tiden (7/12, 22/12) har det på Correns debattsida framkommit kritik kring regeringens (M+KD+L) förda politik. Framför allt har Socialdemokraterna, som nu styr Linköping tillsammans med Moderaterna, anklagat liberalerna för regeringens förda skolpolitik. Att man inte fått tillräckligt med statsbidrag för att inte behöva spara på skolan. Att regeringen prioriterat skattesänkningar före statsbidrag till kommunerna. Där har de helt fel. Men en sak har de helt rätt i. Det stämmer att skolor läggs ner, lärare sägs upp och att eleverna får acceptera större klasser och det är inte så att det saknas pengar. Linköping är en förhållandevis rik kommun och i tider som dessa finns flera möjligheter att kompensera för de pris- och löneökningar som drabbat alla kommunala verksamheter men framför allt skolan. De har vi visat i vårt budgetförslag både för 2023 och 2024. Genom ett mindre uttag från Stadshus AB tillför vi i tilläggsbudgeten bland annat pengar till skolan.

I stället väljer Socialdemokraterna att spara på skolan bland annat genom att inte kompensera för pris- och löneökningarna, att lägga ner väl fungerande skolor och förskolor och kompensera Lejonfastigheter för förlust av hyresintäkter man själv orsakat genom alla skolnedläggningar. I Corren 23/12 kunde läsarna ta del av besparingar i förskolan. Att barnen i förskolan inte får äta sig mätta. Det kan väl knappast vara regeringens ansvar hur många köttbullar som ska serveras till en 4–5-åring?

Faktum är att skolan trots allt är ett kommunalt ansvar. Ett ansvar som S+M-styret i Linköping inte tar. Man kan fråga sig vilken värld de lever i. Inte är det i skolvärlden i alla fall. Nu är det dags att ni slutar lägga skulden på andra partier och regeringen utan i stället tar ansvar för Linköpings barn och elever, det ansvar det innebär att styra Linköping.

Det vi liberaler bör göra är att säkerställa att statsbidragen till skolan inte blir generella utan i stället riktade till skolan så att vi säkerställer en fungerande skola för barn och elever över tid. Risken är annars att S+M-styret väljer att använda de generella statsbidragen till allt annat än skolan.

Om ni Socialdemokrater har kritik angående friskolorna föreslår jag att ni pratar med er nuvarande samarbetspartner Moderaterna om det. De kan säkert påverka regeringen i den frågan. Eller varför inte låta Lejonfastigheter sänka hyrorna så att vi inte behöver överkompensera friskolorna?

Med tanke på Socialdemokraternas löfte till sina väljare och den kritik som riktades mot Alliansstyret under föregående mandatperiod kan man utan att ljuga påstå att en röst på Socialdemokraterna är en röst på valfläsk och ej infriade vallöften. Det skall bli intressant att se satsningarna på skolan när vi närmar oss nästa val. Då finns det säkert pengar att tillföra verksamheterna. Men en lärdom. Skolan mår inte bra av att åka den berg- och dalbana det innebär att spara ett år och utöka nästa och så vidare. Vad skolan behöver är kontinuitet. Genom att satsa på skolan säkerställer vi en väl fungerande skola över tid samtidigt som vi på riktigt förebygger att barn och unga inte dras in i kriminalitet.